Girişimci Bilgileri
Ekip Üyeleri
Girişim Bilgileri:
Girişim Sloganı
Girişiminizin amaç ve yarattığı
değeri kısaca anlatmak istediğinizde
kullandığınız slogan nedir? (Bkz.
Asansör Cümle)
Girişimin Kısa Özeti
Girişiminizin ne tür problemlere nasıl çözüm sunduğundan kısaca bahsedin, yarattığı değeri kısaca özetleryin
Girişimin Mevcut Durumu
Girisiminizin fikir aşamasinda mı?
Yoksa MVP ürüne sahip misiniz?
İş Planı:
Sektör Analizi
Sektöre ve faaliyet göstereceğiniz
endüstriye yönelik olarak iki alt
bölüm hazırlayabilirsiniz.
1. Pazara Genel Bakis
Bu bölümde, pazarın boyutları ve
karakterinden bahsedilebilir.
Örneğin oyun yazilimi gelistirmek istiyorsaniz bu sektörün
büyüklügünden, sektör dinamiklerinden
2. İlgili Pazarın Büyüklüğü Pazar büyüklüğü ile kastedilen hedeflenen işin ulasabileceği maksimum büyüklüktür. Örneğin
bütün pazarın iş modeli tarafindan ele geçirilmesi durumunda (pazarın %100'ü ele alındığında), yıllık ne kadar gelir elde edilebileceğini belirten
değerdir. Genelde bu değer su değerlerin çarpımından oluşur:
2.1) Sunmayi hedeflediğiniz ürün veya
hizmetleri alabilecek maksimum
müsteri sayısı
2.2) Sunmayi planladiğiniz ürün ve
hizmet için bu müşterilerin ödeyebileceği fiyat.
Müşteri Analizi
Müşteri Analizi için aşağıdaki iki bölümün iş planında bulunması tavsiye edilir:
1. Hedef Müşteriler
Bu bölümde, mevcut ve hedeflenen yeni müşteri grubu hakkında bilgi verilmesi beklenir. Müşterilerin demografik özellikleri, istatistiksel olarak toplanmış veriler ve grafikler kullanılarak; müşterilerin cinsiyeti, yaşları, gelir düzeyleri, coğrafi konumları ve eğitim seviyeleri gibi bilgiler sunulur. Bu, iş planının daha iyi anlaşılmasını ve ölçülebilir sonuçlara ulaşılmasını sağlamayı amaçlar.
2.Müşteri İhtiyaçları
Bu kısım, hedef müşteri kitlesinin sizin ürün veya hizmetinize neden ihtiyaç duyduğunu açıklar. Genellikle ürünün ne sıklıkla ihtiyaç duyulacağı, ürün veya hizmetin hızı, kalitesi, konumu, güvenilirliği, rahatı, fiyatı, değeri gibi parametreler incelenir ve bu parametrelerin hedef müşteri kitlesi ile nasıl buluştuğu açıklanır.
Rekabet Analizi
İçerisinde bulunulan sektör ve bu sektörde faaliyet gösteren diğer firmalar veya dolaylı yoldan rekabet içerisinde bulunan firmalar için rekabet koşullarının analiz edildiği bu bölümde, genel olarak 3 alt bölüm bulunması tavsiye edilir.
1.Doğrudan Rakipler
Doğrudan rakipler, sizin iş planınızla aynı hedef kitleye ve ürün/hizmet sunumuna sahip olan rakiplerdir. Bu kısımda, doğrudan rakiplerin kimler olduğu ve bu rakiplerin güçlü ve zayıf yönleri açıklanabilir.
2.Dolaylı Rakipler
Dolaylı rakipler, sizinle aynı hedef kitleye veya aynı ürünleri sunmamakla birlikte benzer ürün ve hizmet sunan veya benzer kitlelere hitap eden rakiplerdir.
3.Rekabet Avantajı
Hedeflenen sektör veya pazarda rekabet edilebileceği (ve dolayısıyla avantaj sağlanarak kazanılacağı) gibi konuların hem doğrudan hem de dolaylı rakipler için incelenmesi ve raporun bu kısmında yer verilmesi tavsiye edilir.
Pazarlama Planı
1. Ürünler ve Hizmetler
Sunmayı planladığınız ürün veya hizmetlerle ilgili detaylı bilginin sunulduğu kısımdır.
1.Fiyatlandırma
Fiyat politikanızı, fiyatınızı etkileyecek unsurları ve hedeflenen fiyata göre marka yönetiminin nasıl etkileneceğini bu bölümde tartışabilirsiniz.
2.Promosyonlar
Yeni müşterilerin çekilmesi için hedeflenen tanıtım taktiklerine yer verilebilecek alandır. Örneğin, radyo üzerinden reklam vermek veya internet reklamlarında tıklama başına ücret belirlemek veya basın bültenleri gibi alternatifler ve bu alternatiflerin maliyetleri ve kazandırdıkları tartışılabilir.
3.Dağıtım Planı
Hedef kitlenizi oluşturan müşterilere ve bu müşterilere nasıl ürün veya hizmetin ulaştırılacağını açıklamaktadır. Çoğu durumda, sizin internet veya fiziksel konumunuza gelerek ürüne ulaşan müşterilere, ürünü daha hızlı ve farklı alternatifler üzerinden ulaştırmak için herhangi bir planınız var mı? Bu plana göre alternatif dağıtım kanallarınız neler olabilir? Maliyetleri, avantajları ve dezavantajları nelerdir?
Operasyon Planı
İş planınızın hayata geçmesi durumunda yapılacak olan operasyonları açıkladığınız bölümdür ve iki alt bölümden oluşur.
1.Anahtar operasyon süreçleri
Günlük fonksiyonların icra edilebilmesi için gerekli olan anahtar süreçlerdir. Bu bölümde detayları verebilirsiniz. Örneğin, müşteri hizmetleri departmanınız olacak mı? Olacaksa tam olarak nasıl bir rol oynayacak? Bu bölümü tamamlayarak, aklınızdaki organizasyonun çerçevesini büyük ölçüde çizersiniz. Bu bölüm ayrıca organizasyon planında da önemli rol oynamaktadır.
2.Kilometre taşları
Hedeflerinizin küçük alt hedeflere bölünmesi ve bu sayede her alt hedef sonunda değerlendirme yaparak ilerlemeyi izlemeniz mümkündür. Her hedefin ve alt hedeflerinin ölçülebilir kriterlerle verildiği kısım olarak düşünülebilir.
Finansal Plan
İş planının başarılı olabilmesi için gerekli olan finansal kaynaklar, nakit akışı ve maliyet hesapları gibi kritik değerleri içeren kısımdır.
1.Gelir Modeli
Gelirin nereden elde edileceği, basit bir şekilde anlatılmalıdır. Örneğin, ürün satışı, reklam alımı, veri satışı veya yukarıdakilerin tamamını içeren detaylar bu kısımda verilebilir. Her hizmet veya ürünün satış değeri, iskonto değeri gibi detaylara da yer verilmelidir.
2.Finansal Model
Finansal olarak bütün modelin detaylandırıldığı kısımdır. Gelir beklentileriniz, maliyet hesaplarınız ve önümüzdeki 5 yıl boyunca hedeflediğiniz gelir bu alanda sunulabilir.
3.Kaynak İhtiyaçları ve Kullanımı
Eğer işletmenizi kurmayı veya büyütmeyi hedefliyorsanız veya herhangi başka bir amaç için maddi kaynaklara ihtiyacınız varsa, tam olarak hangi amaçla ne kadar paraya ihtiyacınız olduğu ve detaylı olarak bu paranın nasıl kullanılacağını açıklayabilirsiniz.